Maak een ondernemingsplan

Delen:
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Is het schrijven van een ondernemersplan ouderwets? Met het Business Model Canvas hoef je geen ondernemingsplan meer te schrijven. Alles past op een A4-tje! Dat klinkt natuurlijk veel aantrekkelijker dan het schrijven van een heel plan, maar is het ook waar?

Ook in onze pakketten werken we heel veel met het Business Model Canvas (BMC) en het is een geweldig model. Het schrijven van een ondernemersplan vergt wel iets meer van je dan het vullen van een BMC. Dat is ook precies waarom het goed is om het proces van het maken van jouw plan te doorlopen. Je krijgt meer inzicht in jezelf, jouw markt, jouw doelgroep en de financiën.

Waaruit bestaat een business- of ondernemingsplan?

Voor het schrijven van het Businessplan volgen wij de 8 stappen van Kiemkr8. In het Businessplan begin je met de reden waarom je het schrijft. Vaak is de aanleiding het in de markt willen zetten van een nieuw product of dienst of het betreden van een nieuwe markt. Soms zelfs het starten van een nieuwe onderneming.

Vervolgens vertel je over jezelf. Wat drijft jouw als directeur of eigenaar om dit bedrijf te leiden en wat maakt jou hier geschikt voor. Je beschrijft de huidige situatie waarin jij en jouw bedrijf zich bevinden.

Dan is het tijd voor de markt en jouw klant. Dit vinden starters maar ook veel bedrijven erg moeilijk. De kennis van wat concurrenten doen en waarom klanten jouw bedrijf kiezen is vaak beperkt. Met diverse design thinking technieken krijg je hier meer inzicht in. Je verzamelt informatie over wat klanten doen, wat ze wensen, wat ze ergert en wat hun beweegredenen zijn . Je leert jouw doelgroep op een andere manier te bekijken.

Al deze verzamelde informatie is belangrijk om de aannames in de financiële paragraaf van jouw ondernemingsplan te onderbouwen. Voordat je die paragraaf gaat schrijven, ga je eerst alle voors en tegens tegen elkaar afwegen en bepaal je jouw strategie en ambitieniveau.

Je beschrijft gedetailleerd hoe jouw product of dienst eruit ziet. Het is verstandig om dat wat je beschreven hebt om te zetten in een prototype en dit bij jouw doelgroep te testen. Als het nodig is pas je het nog wat aan. Op basis van jouw productbeschrijving kun je de investeringsbegroting opstellen.

Dit is de basis van jouw financiële plan. Zijn jouw plannen haalbaar? Hoeveel geld moet je lenen? Is jouw bedrijf dan winstgevend en heb je continue voldoende geld om je lasten te betalen? Als het antwoord ja is, dan is het tijd om jouw marketingactiviteiten te plannen en te oefenen met een goede pitch om investeerders, financiers en klanten te overtuigen.

Investeer in jouw toekomst

Zie het maken van een goed plan als investering in jezelf en de toekomst. Het schrijven van een goed ondernemingsplan is een proces dat veel inzicht oplevert. Het geeft jouw onderneming richting en het vergroot je kansen op succes.

Het BMC is een hulpmiddel in het proces om jouw plan te schrijven. Als je met een van de pakketten in de Kr8Centrale jouw plan gaat schrijven, krijg je naast het BMC toegang tot diverse andere hulpmiddelen zoals, rekensheets voor je financiële plan, drijfveer-analyse tools, etc. etc. Zo maken we het schrijven van het plan makkelijker. Kun je bij bepaalde onderdelen wel wat hulp gebruiken, schakel dan een van onze experts in.

Laat een reactie achter