Hoe word je een gazelle?

Jaarlijks is er de FD gazelle award uitreiking voor snel groeiende bedrijven. Hoe maak je een snel groeiend bedrijf en waar ligt jouw groeilimiet? Misschien heeft jouw idee het wel in zich om uit te groeien tot de omvang van Uber, Amazon of Google.

Natuurlijk kennen we de verhalen van die bedrijven, ze zijn heel klein begonnen. Aan de keukentafel, vanuit de garage en laten we de zolderkamer niet vergeten.  Nu zijn ze mega! Amazon startte uit de garage met een belletje dat in de woonkamer klonk bij elk verkocht boek. Maar hoe zorg je er nu voor dat jouw bedrijf binnen afzienbare tijd van de keukentafel af is en gaat groeien als kool? Een kenmerk van al deze snel groeiende bedrijven is dat ze allemaal community’s, big data, slimme algoritmes en nieuwe technologieën gebruiken om hun doel te bereiken.

Salim Ismael en Yuri van de Geest onderzochten veel exponentieel groeiende bedrijven en ze schreven er een boek over. In deze blog staan we even stil bij een aantal zaken die zij beschrijven die belangrijk zijn bij het opzetten van een exponentieel groeiende bedrijven:

Kies een Massive Transformative Purpose (MTP)

We kunnen ons voorstellen dat deze stap een beetje uitleg verdient. Wat hier bedoeld wordt is dat je een visie (of zoals Simon Sinek zegt een Why) hebt die tot de verbeelding spreekt. Je wilt een groot probleem oplossen door met je bedrijf iets te doen. Een prachtig voorbeeld is natuurlijk Elon Musk, maar ook Boyan Slat is een persoon die een groot probleem met zijn bedrijf wil oplossen. Het gaat dus om oprechte drijfveren voor jou als ondernemer. Het enthousiasme en jouw drive moeten ervan afspatten.

Sluit je aan bij community’s die jouw doel dienen of richt deze community’s op

De kracht van samenwerking binnen community’s is essentieel voor een snelgroeiend bedrijf. Iedereen in de community zal willen bijdragen aan het oplossen van het probleem.

Stel een team samen

Om een snel groeiend bedrijf op te zetten heb je een team nodig. Dat is geen onemans of womans job. In je team moeten diverse personen zitten. Je bent zelf de visionair en de leider. Daarnaast heb je een designer met oog voor klanten nodig, een techneut mag niet ontbreken. Als laatste moet er een financiële man cq vrouw aan boord van je bedrijf komen. Je hebt mensen nodig die het kunnen bedenken, maken en die de business case in de gaten houden en deze mensen hebben een leider nodig die de richting bepaalt.

Zorg voor een briljant idee

Tot hier kregen we de meesten wel mee, maar hier wordt het lastig. Wat is een briljant idee en hoe kom je eraan? Binnen kiemkr8 hebben we allerlei technieken om ideeën te genereren en vervolgens ook te beoordelen. Daar schrijven we in een volgend blog over. Om een exponentieel groeiende organisatie te krijgen, moeten je ideeën volgens de schrijvers aan de volgende eisen voldoen:

  • Het idee moet minimaal een verbetering van 10 keer ten opzichte van de huidige situatie opleveren
  • De kosten om de leveringskant van het bedrijf uit te breiden moeten zo laag mogelijk zijn
  • Biedt het idee met regelmaat een oplossing voor een bestaand klantenprobleem of gebruikerssituatie/ Is het zo nuttig dat de gebruiker er meerdere keren per dag naar terugkeren gaat?

Blijf bij alle ideeën die voorbij komen trouw aan het probleem (MTP) dat je wilt oplossen.

Werk je idee uit tot een goed business concept

Om je idee uit te werken tot een succesvol business model kun je de 8 stappen van kiemkr8 gebruiken. Als je meer wilt weten over business modellen die passen bij dit type bedrijven, lees dan één van onze andere blogs op dat gebied:

Nadat je de 8 stappen hebt doorlopen en je idee in de markt hebt gezet, zijn er natuurlijk veel zaken waar je op moet sturen en je aandacht op moet houden.

Vestig een gezonde bedrijfscultuur

De cultuur van je bedrijf is naast je MTP en de techniek de lijm die je team bijeenhoudt wanneer het bedrijf heel hard gaat groeien. Cultuur ontstaat door de problemen die je samen oplost, maar ook door de wijze waarop je op een effectieve wijze de prestaties in je team kunt bijhouden, beheren en belonen.

Blijf kritisch op je bedrijf

Ga regelmatig terug naar de belangrijke zaken van jouw bedrijf en stel jezelf belangrijke vragen zoals:

Wie is je klant, welk probleem los je voor hem op en in hoeverre doe je dat beter dan nu gebruikelijk is in de markt? Hoe laat je je klantensegmenten groeien en hoe zorg je voor marginale kosten van heel laag worden?

Blijf aan het roer en stuur op alle zaken die relevant voor jouw bedrijf zijn. Wat zijn je doelen en in hoeverre lig je op koers.

Bouw en onderhouden van een platform

Dit is het laatste item dat we hier bespreken is het bouwen van een platform. Sangeet Paul Choudary is een expert als het gaat om het bouwen van platforms. Hij adviseert om bij het opzetten van een platform allereerst het pijnpunt van je klant (of de gebruikerssituatie) vast te stellen. Vervolgens bepaal je een kernwaarde of een sociaal object in elke interactie tussen de producent en consument. Denk hierbij aan foto’s, grapjes advies, informatie, tools etc. Op platforms zijn veel producenten ook consumenten en omgekeerd. Profiteer daarvan. Bedenk een manier om die interactie te vereenvoudigen. Kijk of je jouw platform kunt bouwen als een klein prototype dat je zelf kunt beheren. Als het werkt, bouw het dan uit! Als je gaat uitbouwen is het belangrijk om te bepalen hoe je een netwerk kunt opbouwen rondom jouw interactie. Zoek een manier om je platformgebruiker om te vormen tot een ambassadeur!

Deze blog belicht maar een beperkt deel van het boek Exponentiële organisaties van Samil Ismail en Yuri van Geest. Als je ambities hebt om jouw bedrijf te laten groeien, dan is het een inspirerende boek waar je als bestuurders, managers en ondernemers mee kunt gaan bouwen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *