De 8 van Kiemkr8 binnen het onderwijs

De 8 van Kiemkr8 zorgt ervoor dat ideeën gaan groeien. Een bewezen methodiek waarbij een doordachte onderbouwing is gecombineerd met een flinke dosis creativiteit om zo tot een succesvol business concept te komen. Binnen het bedrijfsleven blijkt deze methodiek zeer effectief, maar ook binnen het onderwijs kunnen studenten hier de vruchten van plukken. In deze blog nemen we een kijkje naar het onderwijs en waarom de 8 van Kiemkr8 hier zo effectief bij aansluit.

Wanneer is de 8 van Kiemkr8 effectief binnen het onderwijs?

Binnen het onderwijs moeten studenten soms een (studenten-) bedrijf opstarten en dat is niet niks, je ziet snel iets over het hoofd. De 8 van Kiemkr8 is een gestructureerde werkwijze om studenten hier in mee te nemen.

De methodiek focust zich op het realiseren van ideeën. Daarom kun je deze ook bij andere opdrachten implementeren. Denk hierbij aan; innovatievraagstukken, het opzetten van campagnes, maatschappelijke vraagstukken, financieringsplannen, het organiseren van events en nog veel meer!

Wat is de 8 van Kiemkr8?

De 8 van Kiemkr8 is een gestructureerd stappenplan waarbij je van een idee naar de uiteindelijke realisatie werkt. Je doorloopt in 8 chronologische stappen alle belangrijke onderdelen die hier bij komen kijken. Dit resulteert in een optimaal eindresultaat dat uiteindelijk dat je uiteindelijk bij de doelgroep test.

Wanneer het aansluit bij de wensen van de doelgroep kijk je in de laatste stap naar de marketing en de communicatie. Uiteindelijk leidt het gehele proces tot een plan waarmee klanten en investeerders overtuigd worden tot het succes van het uitgewerkte idee! Om een beter idee te krijgen van de 8 stappen zie je hier een korte toelichting per stap.

  • Stap 1: uitdaging, met behulp van diverse methodieken krijgen de studenten meer inzicht in zichzelf en hun uitdagingen.
  • Stap 2: Analyse, met behulp van diverse businessmodellen zoals de Business Model Canvas, SWOT, SCEPTICAL-model en het vijfkrachtenmodel van Porter brengen de studenten in beeld wat er in en om hun bedrijf speelt. Het vormt de basis van het businessmodel.
  • Stap 3: Strategie, de studenten maken in deze stap keuzes wat ze wel en niet moeten doen. Op basis van de SWOT uit stap 2 wordt de confrontatiematrix gevuld en worden strategische vragen en aandachtspunten geformuleerd.
  • Stap 4: Doelen, op basis van de strategische aandachtspunten is het tijd dat de studenten bepalen wat ze ermee willen bereiken. Daarnaast bedenken ze ook wat belangrijke items zijn om hun bedrijf op te sturen. In deze fase worden de doelen vastgesteld met behulp van het Business Model Canvas.
  • Stap 5: Ideeënplantage, in deze stap bekijken de studenten hoe ze de doelen die ze bepaald hebben gaan bereiken. Het doel van dit deel is om zoveel mogelijk (creatieve) ideeën te genereren met behulp van diverse brainstormtechnieken.
  • Stap 6: Uitwerking, in deze stap bepalen de studenten de keuze van hun businessmodel. De studenten werken dit businessmodel uitvoering uit zodat ieder detail helder is.
  • Stap 7: Testfase, om te weten of klanten jouw concept net zo waarderen als jij, is het belangrijk dat de studenten dit gaan onderzoeken. Op diverse manieren leren studenten hun prototype te toetsen bij de doelgroep. Ook de financiële haalbaarheid komt in deze stap nogmaals om de hoek kijken
  • Stap 8: Uitrol, nu het idee, dienst of product volledig is uitgewerkt en getest is het tot slot tijd om de marketing en communicatie neer te zetten. Hoe overtuig jij jouw klanten en investeerders om jouw plan tot een succes te maken?

Klik hier voor een duidelijk overzicht

De 8 van Kiemkr8 binnen jouw onderwijsprogramma?

Het stappenplan is verkrijgbaar als boek met daarbij een online leeromgeving genaamd de Kr8Centrale. Via de Kr8Centrale kunnen studenten makkelijk met de verschillende stappen werken en de daarbij aansluitende modellen. Als docent heb je inzicht in het proces van de studenten en kun je hierin op verschillende manieren feedback geven.

De 8 van Kiemkr8 begeleid studenten, maar activeert hen ook om zelf aan de slag te gaan. Dit leidt tot een ondernemende houding die steeds belangrijker wordt voor werkgevers.

Meer weten over de mogelijkheden van de 8 van Kiemkr8 binnen het onderwijs? Neem dan contact met ons op via info@kiemkr8.nl of klik hier voor ons aanbod.

Related Articles

Responses